fbpx

Onze onboardingsdagen

Blog

In een bedrijf met meer dan 200 medewerkers vinden er constant wisselingen in het personeelsbestand plaats. Er gaan mensen met pensioen en nieuwe leerlingen zetten hun eerste stappen in de werkplaats of op kantoor. Om deze nieuwe collega’s niet alleen op de vestiging, maar ook binnen de Den Elzen Groep goed te laten landen, introduceerden we afgelopen maand de Den Elzen Onboardingsdagen. Er was een dag voor onze zuidelijke, en een dag voor onze westelijke vestigingen. We organiseren ze vanaf nu elk kwartaal.

Tijdens de Onboardingsdagen maken onze nieuwe medewerkers kennis met het directieteam en de regiomanagers, en neemt Joost ze mee in de geschiedenis van Den Elzen. Hoe het bedrijf al meer dan 75 jaar van vader op zoon wordt overgedragen. En hoe het de afgelopen 20 jaar explosief is gegroeid tot het bedrijf met negen vestigingen dat het nu is.

Strategische doelstellingen
De groep wordt meegenomen in de strategische doelstellingen van het bedrijf. Er wordt verteld hoe iedereen daar een steentje aan kan bijdragen. Den Elzen Autoschade wil de meest aanbevolen schadehersteller van West en Zuid-West Nederland zijn. Dit betekent dat klant- en opdrachtgeverstevredenheid centraal staat. We leggen uit hoe onze collega’s op de frontoffice en in de werkplaats mee kunnen helpen dit te realiseren.

Natuurlijk gaat het tijdens de Onboardingsdagen ook over De Ketting; het proces moet zo soepel mogelijk verlopen. Binnen Den Elzen Autoschade is iedereen verantwoordelijk voor het continu verbeteren van de ketting; ook dat is een strategische doelstelling. Hierdoor zullen de processen steeds soepeler verlopen en naadlozer in elkaar grijpen. Een soepel lopende ketting zorgt, naast tevreden klanten, voor blije medewerkers. Dit draagt direct bij aan die andere strategische doelstelling: de beste en leukste werkplek binnen de schadeherstelbranche zijn.

De praktijkmiddag
Na een theoretische ochtend met informatie over het bedrijf, de visie, de SOFA en De Ketting volgt een praktijkmiddag. We gaan de werkplaats, het magazijn en het kantoor in. Hier voeren de nieuwe collega’s in kleine groepen allerlei opdrachten uit en leren ze spelenderwijs waar de lijnen op de vloer voor dienen, waar de verschillende kleuren plankaarten voor staan, waarom een intake zo belangrijk is en hoe het magazijn werkt.

Vestigingsoverstijgend
Aan het eind van de dag heeft iedereen veel geleerd. Veel collega’s leren elkaar beter kennen; vaak zijn dit collega’s van andere vestigingen en andere afdelingen. Dit zal in de toekomst vast nog van pas komen, als ze iets nodig hebben van een andere vestiging, als ze willen weten hoe een andere vestiging een vraagstuk oplost, of als ze meedoen aan een bedrijfsuitje waar andere vestigingen aanwezig zijn.

Echt landen binnen het bedrijf
Deze Onboardingsdagen laten nieuwe collega’s echt landen binnen het bedrijf. Ze zorgen voor vestigingsoverstijgende contacten en laten zien hoe het werk op de vestiging bijdraagt aan de visie en de strategie van het hele bedrijf. Alle deelnemers vonden het ongelooflijk leuk en leerzaam, en ze voelen zich door deze Onboardingsdagen nog meer betrokken bij ons mooie familiebedrijf.

Onboardingstraject ABS Den Elzen

Meer nieuws en blogberichten